Meny Stäng

Kategori: Internationella löpargruppen (sida 1 av 3)

Om Internationella löpargruppen

Vårt lag på Indalsledenloppet 2017.

Internationella löpargruppen i Sundsvall bygger på en idé om att löpning skapar det vi tycker är det allra viktigaste – naturliga möten mellan människor. Vi lever och andas det som också går att kalla social hållbarhet  – i sammanhanget är löpningen en möjliggörare. Internationella löpargruppen är också en del av Internationella föreningen.

Vi startade Internationella löpargruppen sommaren 2015 och genomgår just nu en spännande utveckling.

  • Vi har ansökt om medlemskap i Svenska Friidrottsförbundet.
  • Vi har beviljats projektpengar av Sundsvalls kommun för att utveckla vår verksamhet.
  • Genom Internationella föreningen arrangerade vi Sidsjöloppet med tre distanser för femte året den 27 maj 2017 med tre distanser: Backen (1,6 km), Varvet (3,1 km) och Milen (10 km).

Hösten 2017 tränar vi måndag och torsdag 18.00. Vi samlas på parkeringen vid informationstavlan i norra änden av Sidsjön. Vi ser över utbudet löpande och målet är att göra det möjligt för alla som vill springa att vara med. Vårt sätt att träna fungerar både för nybörjare och elitmotionärer. Här hittar du alla blogginlägg om Internationella Löpargruppen i Sundsvall på Trail i Norrland och Sundsvalls stigar.

Alla är välkomna!

Internationella löpargruppen och Sveriges vackraste landsvägsstafett – en bra kombination

Internationella löpargruppen deltar i Indalsledenloppet igen. Precis som 2015 springer vi helan – 85,3 kilometer från Bispgården till Bergeforsen. I år med tio löpare på åtta sträckor. Räkna med att vi kommer att göra vågen på varje – att heja på är halva grejen.

Jag tänker inte bli långrandig nu, men jag vill göra några saker klara:

  1. För det första ser jag fram emot den här fantastiska tävlingen där löpningen bara är en del av helheten. För alla om inte besökt nordvästra Medelpad kan jag berätta att det är en makalös naturskön trakt. Loppet följer Indalsälven. Mörkgrön barrskog tronar på bergsryggarna i norr och i söder. Älvbrinkarna prunkar av försommarblomster, ängarns lyser gröna ned mot vattnet. Norrländsk naturromantik.
  2. För det andra är arrangemanget så lågmält och stillsamt att det är en höjdpunkt i sig. Istället för pumpande house hörs akustiskt dragspel och fiol vid växlarna.
  3. För det tredje pågår manifestationer just den här dagen, 17 juni, i hela landet mot de pågående utvisningarna av ungdomar till Afghanistan. I vårt lag springer två fantastiskt bra killar från Afghanistan. En av dem löper överhängande risk att bli utvisad. Jag gör inte anspråk på att tala för någon annan än mig själv, men jag vilöl verkliugen betona att om detta sker så är det ett obegripligt och skamligt slöseri med människoliv. Som konvertit löper han tredubbel risk att drabbas av våld vid ett återvändande. Terrordåden i Kabul drabbar alla, som återvändare som levt i Sverige en stor del av livet löper han risk att bli utsatt för våld av bara den anledningen nät han resurslös och utan kontaktnät landar med ett plan i Kabul som de medföljande poliserna antagligen int vill kliva av själva och som kristen är den här unge personen dessutom måltavla för extremister som på grund av olika grad av våldsideologi har andra som måltavla. Snälla Morgan Johansson, sätt stopp för det här nu. Till er andra: skriv gärna under det här uppropet.

Med det sagt vill jag önska alla som deltar på lördag en fantastisk löpardag. Vi i Internationella löpargruppen siktar på att göra vårt allra bästa och jag tror vi kommer att lyckas.

Glad sommar!

Laguppställningen 2017

  1. Lars Beckman
  2. Fredrik Nilsson
  3. Michael Ljungberg
  4. Jimmy Siltamäki
  5. Mekdelwit Damtew
  6. Veronica Lövgren Nilsson/Poonam Bantwa
  7. Fahim Balkhi/Reza Rezai
  8. Gebremeskel Elias

Om en månad startar racet – sex lopp på en månad i Sundsvall


Plötsligt händer det. Sundsvall kliver fram och levererar löpartävlingar. Någon med bättre koll får gärna rätta mig, men jag kan inte minnas att vi någonsin haft sex lopp på en månad tidigare. Om en månad startar det här racet:

  1. Icaloppet 13 maj
  2. Stenstansloppet 23 maj
  3. Sidsjöloppet 27 maj
  4. Sundsvall Trail 4 juni
  5. Vårruset 12 juni
  6. Indalsledenloppet 17 juni

Trängseln i löparkalendern är ett angenämt problem. Visst blev det tillspetsat när Stenstansloppet med kort varsel bytte årstid, från höst till vår, för att inte krocka med Sundsvallsklassikern och Broloppet. Andreas Svanebo, Sundsvalls Tidning och North Car klämde in sitt arrangemang fyra dagar före Sidsjöloppet, som jag är med och arrangerar. Men Stenstansloppet kör en tisdagskväll och lockar med en bil, vi kör en lördag och är gratis, så jag tänker snarare: vilken grej om vi tillsammans får 1 300 löpare på benen samma vecka ( vårt tak 300 plus Stenstansloppets mål 1000). Bara Vårruset brukar lyckas med det (och det flerdubbla). Vore fantastiskt, som en kommentar till att vi fick se tre fina löpartävlingar stänga butiken ifjol – Sidsjö Winter Race, Berg till berg och Drakloppet. Inför den här intensiva racemånaden erbjuder Internationella föreningen, som arrangerar Sidsjöloppet, en unik möjlighet att komma i form. Går du med i Internationella löparguppen så kan du få ett högkvalitativ träningsupplägg med roligt sällskap designat Bo Schefström (jag lovar att återkomma med en längre intervju med honom). Vi startar den 24 april. Bosse har lagt upp det så här (med reservation för eventuella ändringar):

 

Gebremeskel Elias vann två distanser 2016, Varvet och Milen.

Tid: 18.30

Plats: Sidsjön, på parkeringen vid informationstavlan i norra änden av sjön

 

Vecka 17

Måndag 24 april

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

6-8x 3min (sträva efter att ha 75-85 % av maxansträngning vid varje 3min löpning) 90 sek vila/3min. Gemensam nedlöpning efter intervaller

Onsdag 26/4

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

10-15x 150m (sträva efter att ha ca 85-95% av maxansträngning vid varje lopp) gå-vila ca 100 vid varje intervall.  Därefter ca 3km gemensam nedlöpning samt stations/styrkeövningar

Vecka 18

Måndag 1 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

Testlopp, 1 eller 2 varv runt Sidsjön

Onsdag 3 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

10-15x 150m (sträva efter att ha ca 85-95% av maxansträngning vid varje lopp) gå-vila ca 100 vid varje intervall.  Därefter ca 3km gemensam nedlöpning samt stations/styrkeövningar

Vecka 19

Måndag 8 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

Intervaller vid Grodtjärn och då 3x3min, 4x2min & 5x60sek. 90 sek vila mellan intervaller och sträva efter ca 85 % av maxansträngning vid löpintervallerna

Onsdag 10 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

6-10 x diagonaler a ca 70m följt av stations/styrkeövningar

Vecka 20

Måndag 15 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

5x 2min (sträva efter att ha 75-85 % av maxansträngning vid varje 3min löpning) 120sek vila/2min. Gemensam nedlöpning efter intervaller

Onsdag 17 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

Intervaller vid Grodtjärn och då 5x 1 varv. 90 sek vila och sträva efter ca 85 % av maxansträngning vid löpintervallerna och därefter ca 3km gemensam nedlöpning samt stations/styrkeövningar av norsk karaktär!

Vecka 21

Måndag 22 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

”Kenyanska” intervaller d.v.s. vi springer i olika hastighet och längd från ca 400m- 1500m runt Sidsjön och upp till Grodtjärn och strävar efter att springa med jämstark löpkamrat för bästa effekt med inbygg pausvila efter par överenskommelse

Onsdag 24 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

Utifrån vilken/vilka distanser respektive aktiv ska delta i vid Sidsjöloppet springer vi igenom de tre olika bansträckningarna och laddar/ förbereder oss mentalt samt individuellt lurar på var det ”avgörande rycket” ska ske, inför lördagens tävling, samt avslutar med stations/styrkeövningar

Vecka 22

Måndag 29 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

Ca 12-15km fartlek i valfri hastighet d.v.s. ett lite lugnare pass där vi ändå efter behag lägger in några tempohöjningar

Onsdag 31 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

10-15x 150m(sträva efter att ha ca 85-95% av maxansträngning vid varje lopp) gå-vila ca 100 vid varje intervall.  Därefter ca 3km gemensam nedlöpning samt stations/styrkeövningar

Vecka 23

Måndag 5 juni

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

2x 5min med 2min vila samt 5x1min med 60sek vila. Eftersträva ca 85 % av maxansträngning vid löpintervallerna. Pausvila 3min

Onsdag 7 juni

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

Intervaller vid Grodtjärn och då 5x 1 varv. 90 sek vila och sträva efter ca 85 % av ansträngning vid löpintervallerna och därefter ca 3km gemensam nedlöpning samt stations/styrkeövningar

Vecka 24

Måndag 12 juni

OBS, Vårruset genomförs samling kl. 18,00 vid sjukhuset och då ombytt för att heja/stötta våra damer som ska gå, lunka eller löpa 5km. Starten på vårruset sker kl.18.30

Onsdag 14 juni (sista onsdagen för sommaren?)

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

Gemensam löpning ca 60min där vi går ihop två och två där den ena bestämmer fart och agerar hare dvs. avgör tempo där den andre ligger i rygg som en igel som vägrar släppa. Byt vid ca 30 min. OBS vi samlas efter träning har en liten picknick och syr ihop en laguppställning inför:

Indalsledenloppet, lördagen den 17 juni

Design på träningsupplägg, Bo Schefström.

Vi är på språng ute igen – nu vill vi att du också hänger på!

Nu är vi på gång utomhus igen, eller på språng kanske man ska säga. Därför vill vi att just du som läser det här också hänger på. Vi erbjuder löpträning under organiserade former gratis. Först lite grundfakta om oss, för dig som inte redan vet vilka vi är och vad vi gör:

Internationella Löpargruppen startade i Sundsvall sommaren 2015 och bygger på en idé om att löpning skapar det vi tycker är det allra viktigaste – naturliga möten mellan människor.  Just nu genomgår vi en spännande utveckling. Med vår sociala idé intakt, att vara öppna, uppsökande och välkomnande snäpper vi upp ambitionerna 2017:

  • Vi har beviljats projektpengar av Sundsvalls kommun för att utveckla vår verksamhet.
  • Vi har ansökt om medlemskap i Svenska Friidrottsförbundet.
  • Genom Internationella föreningen arrangerar vi Sidsjöloppet med tre distanser: Backen (1,6 km), Varvet (3,1 km) och Milen (10 km) den 27 maj 2017.

Vi tränar för tillfället varje måndag 18.30, under ledning av Bo Schefström och ibland i sällskap med andra löpargrupper. Vår ambition är att möjliggöra ytterligare något eller några träningstillfällen per vecka under våren. Vårt sätt att träna funkar lika bra för nybörjare som elitmotionärer.

Alla är välkomna!

En medicinsk framgång, en fråga om ett lopp och så hösttider

Jag kan inte låta bli, utan börjar här: Skoljoggen fick avbrytas på Österro skola förra veckan. En tveklös snackis. En liten kille på skolgården sa att han sett den. “Den var vit. Jag tror det var en snöbjörn”. Sägs att björnungarna kan bli väldigt ljusa efter en solig sommar. En snövit brunbjörn, varför inte? En annan kul grej är att Lars Beckman, löparkompis och deltagare i Internationella löpargruppen, får sina forskningsresultat redovisade i Sveriges samlade medier idag. Att löpning gör dig smartare är ett påstående som, om inte annat, verkar stämma in på honom. Lars är onkolog och specialist på prostatacancer. Startade som sprinter när han var i tonåren och kan pressa sig under 40 på milen trots att han närmar sig 50 idag. Den forskargrupp där han ingår har kommit till helt nya insikter – intensivare strålningsbehandling kan spara pengar åt sjukvården, öka livskvaliteten för patienterna och kanske även förlänga livet på dem. Hur stort är inte det? Bra jobbat Lars!

Sedan så hade vi Lidingöloppet i helgen. Visst, vilket lopp och vilka tider. Men under oktober och november är inte loppen i Sundsvallstrakten fy skam heller:

1 oktober – Broloppet Sundsvall och Härnö Trail

13 oktober – Fågelberget Night Trail

8 november – ÖS Trailen

Noterar att Broloppet har förtvivlat svårt att klara den tuffa konkurrensen med Härnö Trail. Deltagarlistan ser mer än lovligt tunn ut. Överlever loppet eller kommer det att gå samma väg som inställda Drakloppet?

Så till lite viktig information om hösttiderna för Internationella löpargruppen. Från och med onsdag springer vi med start klockan 18 istället för 18.30. Eftersom det blir mörkare tidigare vinner vi lite ljus på det sättet.På onsdag starar vi som vanligt vid informationstavlan vid parkeringen i norra änden av Sidsjön. Vi joggar sedan till Grodtjärn där vi kör långa intervaller. Välkommen du också!