Håll andan och spänn magen.

Julhelg och snö, snö och snö. Inte optimala förhållanden för skogslöpning. Går runt ständigt mätt och skogen är full av lössnö. Avståndet till träningshallen känns dessutom enormt. Både fysiskt, psykiskt och mentalt, för att citera en känd svensk hockeyspelare.
Pratar med min mormor på telefon. Slås av hur kraftfull hon låter trots sin höga ålder. Trots sin fysiska skröplighet. Julen har varit fridfull, berättar hon. Vi pratar lite om december. Stressmånaden, men samtidigt månaden då ljusets högtid infaller. Frågar henne om hur det vara före glödlampan. Tiden före elektriciteten, när hon var liten för snart hundra år sedan. Det som omedelbart dyker upp i hennes minne är rävarna, som lät sådär “ledsamt” och att det fanns mycket ugglor i skogen runt Kvarnfors där hon växte upp. Dessutom fanns det mycket fladdermöss, berättar hon och minns hur hon var ute i skogen med sin pappa och att “de flög alldeles ovanför huvudet på en, men lät ingenting, svisch”. Önskar jag kunde citera henne på västerbottnisk bondska. Hoppas innerligt att vi ses under vårvintern då hon fyller 94. Hon avslutar som hon brukar med att hon tar en dag i taget. I Bergsåker ligger snön lika vit och djup som hos mormor i Gravmark. I brist på annan fysisk aktivitet så är snöskottning det som gäller. Och varför inte? Kanske inte så himla kul, men å andra sidan går det att göra roligare. Kul förresten? Livet på småjordbruket där mamma växte upp var inte heller så himla kul alltid. Hon berättade på julafton att för mormor och morfar startade inte juldagen med julottan utan med korna. De klev upp fem och tog hand om djuren. Sedan gick de till kyrkan. Men när julottan var klar så åkte julkakorna fram. Mamma minns det med ett slags välbehag. Julen, årets finaste högtid. Det känns verkligen som länge sedan. Hur som helst tas snöskottningen bäst som en mage-ryggövning, eller core-träning som det heter på fitness-svengelska. Dessutom funkar det utmärkt att köra intervaller med snölasse. Pressa på i hög fart, gärna med två ungar på flaket. Då går du inte därifrån osvettig. God fortsättning!

Intervaller med snölasse. Kör så länge snön räcker.

Lägg på en 35 kilos vikt och pressa. Nytta med nöje.

Ha ytterligare en vikt på 35 kilo i beredskap vid behov.

Spänn magmusklerna …
… skjut ifrån med en snärt. Tjolahopp, så har du ett fint core-pass!