Meny Stäng

Bekvämt läge – men dags för framtidsfrågorna

På väg ut för att testa det som kan bli Karins kajak. Mot Juniskär, Skigan, Bottenhavet.

Vi ska ut på sjön för att testa kajaker. Vi är inte sjöfolk, men Karin är på väg att bli. Jag älskar havet ändå. Jag har tänkt på begreppet hållbarhet länge. Havet speglar problemet med det ohållbara i vår tid. Blått och bedårande vackert på ytan, samtidigt hotat av vår livsstil. Fyllt av plast, olja och med en botten förgiftad av gamla och nya miljösynder. Temperaturen stiger, nivån också. Vad jag kommit fram till är att Sundsvalls stigar ska handla om hållbarhet. Bli mitt bidrag till det vi måste göra, hitta vägen bort från konsumtionssamhället mot en framtid som funkar. Social och ekologisk hållbarhet måste vara målet.

Vi är många

Jag är inte ensam. Svenska väljare, särskilt unga, värderar miljö- och klimatfrågorna högt. Ändå märks frågeställningarna, som rör allas framtid, knappt i debatten. Politikerna tjatar om annat. All luft går åt till migrationsdebatten, som blivit en kamp om att vara hårdast. Den 8 juni var det Världshavens dag. Vi kan säga att vi firade den i efterhand med vår paddeltur. Kajaktestet går vidare, beslut väntar senare i sommar. Om du missat de här kampanjerna för att rädda havsmiljön så har du chansen nu. Klicka – och agera:

Svenska naturskyddsföreningen, Plastfritt hav:

Greenpeace, Plastkampen:

Sidsjöloppet kämpar på – nu vill vi se dig på startlinjen 26 maj

Ett år går fort. Därför ska du göra vad du kan för att få ut så mycket som möjligt av varje dag. Som att springa Sidsjöloppet den 26 maj – alla tre sträckorna (Backen, Varvet och Milen).

Sidsjön från toppen av backen.

Klicka här för att anmäla dig.

Visst, det ska erkännas. Vi har haft en tuff vår. Planeringen har rullat på, men tiden har varit knapp och våra ideella krafter är inte obegränsade. På vägen har vi missat en av de viktigaste sakerna; att kämpa för att nå ut till er med vårt arrangemang. Därför spurtar vi nu. Vi har den natursköna och fantastiskt löparvänliga friluftsmiljön vid Sidsjön med start- och målgång vid foten av backen. Vi har våra taggade samarbetspartners Mitthem och P4 Västernorrland. Banorna är på plats. Vårt motbackelopp är dessutom en av åtta deltävlingar i Sundsvalls nya trail cup.

Jimmy Siltamäki och Bosse Schefström i Sidsjöbacken.

Startskottet går den 26 maj. Alla tävlingar är gratis. Så var med och sprid ordet och glöm inte  att anmäla dig själv också.

Sidsjöloppets anmälningsportal hittar du här.

För första gången står Sidsjöloppet också på helt egna ben, utan sällskap av Internationella festen. Visst kommer vi att sakna våra internationella festvänner och visst hade vi önskat att kommunen hade samarbetat med oss istället för att arrangera Språkvänsfesten på egen hand i Sidsjö den 14 maj. Nu blev det inte så. Syftet var vällovligt och vi tycker att det blev för tätt inpå. Vi hoppas att Internationella festen återkommer på ett nytt datum och att alla som deltog på Språkvänfesten hade en härlig kväll. Därför blir det hundra procent löpning den 26 maj. Vi ska göra vårt allra bästa för att det ska bli det bästa Sidsjöloppet hittills. Var med och gör det du också!

Välkomna!

Sidsjöloppet arrangeras av Internationella föreningen och Internationella löpargruppen. Följ oss på Facebook och på Instagram.

 

 

Följ alla nya rundor via Wikiloc

Sedan 2016 använder jag Wikiloc för att kartlägga nya och gamla löp- och trailrundor. Ni hittar dem samlade här: https://www.wikiloc.com/wikiloc/spatialArtifacts.do

 

Ladda ned appen.

Facebook is killing democracy with its personality profiling data (återpublicerad från The Conversation, CC)

By: Timothy Summers, University of Maryland

File 20180320 80657 1jzg6cu.jpg?ixlib=rb 1.1

Facebook’s data know exactly what fits best in your mind. leolintang/Shutterstock.com

What state should you move to based on your personality? What character on “Downton Abbey” would you be? What breed of dog is best for you? Some enormous percentage of Facebook’s 2.13 billion users must have seen Facebook friends sharing results of various online quizzes. They are sometimes annoying, senseless and a total waste of time. But they are irresistible. Besides, you’re only sharing the results with your family and friends. There’s nothing more innocent, right?

Wrong.

Facebook is in the business of exploiting your data. The company is worth billions of dollars because it harvests your data and sells it to advertisers. Users are encouraged to like, share and comment their lives away in the name of staying connected to family and friends. However, as an ethical hacker, security researcher and data analyst, I know that there is a lot more to the story. The bedrock of modern democracy is at stake.

You are being psychographically profiled

Most people have heard of demographics – the term used by advertisers to slice up a market by age, gender, ethnicity and other variables to help them understand customers. In contrast, psychographics measure people’s personality, values, opinions, attitudes, interests and lifestyles. They help advertisers understand the way you act and who you are.

Historically, psychographic data were much harder to collect and act on than demographics. Today, Facebook is the world’s largest treasure trove of this data. Every day billions of people give the company huge amounts of information about their lives and dreams.

This isn’t a problem when the data are used ethically – like when a company shows you an ad for a pair of sunglasses you recently searched for.

However, it matters a lot when the data are used maliciously – segmenting society into disconnected echo chambers, and custom-crafting misleading messages to manipulate individuals’ opinions and actions.

That’s exactly what Facebook allowed to happen.

Quizzes, reading your mind and predicting your politics

Recent reports have revealed how Cambridge Analytica, a U.K.-based company owned by an enigmatic billionaire and led at the time by candidate Donald Trump’s key adviser Steve Bannon, used psychographic data from Facebook to profile American voters in the months before the 2016 presidential election. Why? To target them with personalized political messages and influence their voting behavior.

A whistleblower from Cambridge Analytica, Christopher Wylie, described in detail how the company exploited Facebook users by harvesting their data and building models to “target their inner demons.”

How did Facebook let this happen?

The company does more than just sell your data. Since the early 2000s, Facebook has provided access to academic researchers seeking to study you. Many psychologists and social scientists have made their careers analyzing ways to predict your personality and ideologies by asking simple questions. These questions, like the ones used in social media quizzes, do not appear to have obvious connections to politics. Even a decision like which web browser you are using to read this article is filled with clues about your personality.

In 2015, Facebook gave permission to academic researcher Aleksandr Kogan to develop a quiz of his own. Like other quizzes, his was able to capture all of your public information, including name, profile picture, age, gender and birthday; everything you’ve ever posted on your timeline; your entire friends list; all of your photos and the photos you’re tagged in; education history; hometown and current city; everything you’ve ever liked; and information about the device you’re using including your web browser and preferred language.

Kogan shared the data he collected with Cambridge Analytica, which was against Facebook policy – but apparently the company rarely enforced its rules.

Going shopping for impressionable users

Analyzing these data, Cambridge Analytica determined topics that would intrigue users, what kind of political messaging users were susceptible to, how to frame the messages, the content and tone that would motivate users, and how to get them to share it with others. It compiled a shopping list of traits that could be predicted about voters.

A shopping list of personal traits.
Provided to the New York Times by Christopher Wylie.

Then the company was able to create websites, ads and blogs that would attract Facebook users and encourage them to spread the word. In Wylie’s words: “they see it … they click it … they go down the rabbit hole.”

This is how American voters were targeted with fake news, misleading information and contradictory messages intended to influence how they voted – or if they voted at all.

This is how Facebook users’ relationships with family and friends are being exploited for monetary profit, and for political gain.

Knowingly putting users at risk

Facebook could have done more to protect users.

The company encouraged developers to build apps for its platform. In return, the apps had access to vast amounts of user data – supposedly subject to those rules that were rarely enforced. But Facebook collected 30 percent of payments made through the apps, so its business interest made it want more apps, doing more things.

People who didn’t fill out quizzes were vulnerable, too. Facebook allowed companies like Cambridge Analytica to collect personal data of friends of quiz takers, without their knowledge or consent. Tens of millions of people’s data were harvested – and many more Facebook users could have been affected by other apps.

Changing culture and politics

In a video interview with the Observer, Wylie explained that “Politics flows from culture … you have to change the people in order to change culture.”

That’s exactly what Facebook enabled Cambridge Analytica to do. In 2017, the company’s CEO boasted publicly that it was “able to use data to identify … very large quantities of persuadable voters … that could be influenced to vote for the Trump campaign.”

To exert that influence, Cambridge Analytica – which claims to have 5,000 data points on every Americanused people’s data to psychologically nudge them to alter their behaviors in predictable ways.

This included what became known as “fake news.” In an undercover investigation, Britain’s Channel 4 recorded Cambridge Analytica executives expressing their willingness to disseminate misinformation, with its CEO saying, “these are things that don’t necessarily need to be true, as long as they’re believed.”

U.S. society was unprepared: 62 percent of American adults get news on social media, and many people who see fake news stories report that they believe them. So Cambridge Analytica’s tactics worked: 115 pro-Trump fake stories were shared on Facebook a total of 30 million times. In fact, the most popular fake news stories were more widely shared on Facebook than the most popular mainstream news stories.

For this psychological warfare, the Trump campaign paid Cambridge Analytica millions of dollars.

A healthy dose of skepticism

U.S. history is filled with stories of people sharing their thoughts in the public square. If interested, a passerby could come and listen, sharing in the experience of the narrative.

By combining psychographic profiling, analysis of big data and ad micro-targeting, public discourse in the U.S. has entered a new era. What used to be a public exchange of information and democratic dialogue is now a customized whisper campaign: Groups both ethical and malicious can divide Americans, whispering into the ear of each and every user, nudging them based on their fears and encouraging them to whisper to others who share those fears.

A Cambridge Analytica executive explained: “There are two fundamental human drivers … hopes and fears … and many of those are unspoken and even unconscious. You didn’t know that was a fear until you saw something that evoked that reaction from you. Our job is … to understand those really deep-seated underlying fears, concerns. It’s no good fighting an election campaign on the facts because actually it’s all about emotion.”

The information that you shared on Facebook exposed your hopes and fears. That innocent-looking Facebook quiz isn’t so innocent.

The problem isn’t that this psychographic data were exploited at a massive scale. It’s that platforms like Facebook enable people’s data to be used in ways that take power away from voters and give it to data-analyzing campaigners.

In my view, this kills democracy. Even Facebook can see that, saying in January that at its worst, social media “allows people to spread misinformation and corrode democracy.”

The ConversationMy advice: Use Facebook with a healthy dose of skepticism.

Timothy Summers, Director of Innovation, Entrepreneurship, and Engagement, University of Maryland

This article was originally published on The Conversation. Read the original article.

Så här ser våren ut för Internationella löpargruppen – tider, tröjor och tävlingar

Vilken vinter! Var är våren? Ungefär så är det just nu, den 25 mars 2018. Det var meningen att vi skulle vara i gång med uteträningen nu, men för att springa avancerat utomhus krävs fortfarande metalldubbar på skorna. Många har inte det. Därför har vi bestämt att vi ska skjuta på utepremiären i två veckor till. Lite synd, men så är det. Under vintern hade vi momentum.

 

Vi körde hårt inomhus i Sidsjö – och hade kul. Vi hoppas att många av er bevarat känslan och kommer med lika taggade när vi drar i gång.

Den 10 april, som är en tisdag, räknar vi med att ta de första löpstegen i grupp utomhus. Vi inleder med ett distanspass. Löpning en timme, 10 – 12 kilometer. Ambitionen är att alla ska kunna vara med, även den som inte springer. Därför är planen att även organisera en promenadgrupp – öppen för alla, precis som löpningen. Varje tisdag fram till och med sommaruppehållet kör vi sedan på med det här upplägget. Preliminär tid på tisdagar: 18.30.

Torsdagen den 12 april kör vi igång med kvalitetsträningen, under ledning av Bosse Schefström. Han kommer att lägga upp ett träningsschema med sikte på vårens och försommarens lopp.  Schemat publiceras i vår Facebook-grupp när det är dags. Preliminär tid torsdagar: 18.30.

Här siktar vi på att ha med löpare på startlinjen:

Ica-loppet den 12 maj

Sidsjöloppet den 26 maj

Indalsledenloppet den 16 juni

Borgsjön runt den 30 juni

 

Som du säkert redan vet så har vi tagit fram nya tröjor. Ett måste på loppen. Samtidigt funkar emblemet som ett sätt att bygga gemenskap och stolthet vid sidan om också. Vi har fortfarande ett antal tryck kvar i butiken. Om du har ett plagg som du vill ha Internationellas emblem tryckt på så hör av dig. Trycket kostar 50 kronor (självkostnadspris).

Här kan du läsa mer om Internationella löpargruppen.

Följ oss på Instagram och Facebook.