Plötsligt händer det. Sundsvall kliver fram och levererar löpartävlingar. Någon med bättre koll får gärna rätta mig, men jag kan inte minnas att vi någonsin haft sex lopp på en månad tidigare. Om en månad startar det här racet:

  1. Icaloppet 13 maj
  2. Stenstansloppet 23 maj
  3. Sidsjöloppet 27 maj
  4. Sundsvall Trail 4 juni
  5. Vårruset 12 juni
  6. Indalsledenloppet 17 juni

Trängseln i löparkalendern är ett angenämt problem. Visst blev det tillspetsat när Stenstansloppet med kort varsel bytte årstid, från höst till vår, för att inte krocka med Sundsvallsklassikern och Broloppet. Andreas Svanebo, Sundsvalls Tidning och North Car klämde in sitt arrangemang fyra dagar före Sidsjöloppet, som jag är med och arrangerar. Men Stenstansloppet kör en tisdagskväll och lockar med en bil, vi kör en lördag och är gratis, så jag tänker snarare: vilken grej om vi tillsammans får 1 300 löpare på benen samma vecka ( vårt tak 300 plus Stenstansloppets mål 1000). Bara Vårruset brukar lyckas med det (och det flerdubbla). Vore fantastiskt, som en kommentar till att vi fick se tre fina löpartävlingar stänga butiken ifjol – Sidsjö Winter Race, Berg till berg och Drakloppet. Inför den här intensiva racemånaden erbjuder Internationella föreningen, som arrangerar Sidsjöloppet, en unik möjlighet att komma i form. Går du med i Internationella löparguppen så kan du få ett högkvalitativ träningsupplägg med roligt sällskap designat Bo Schefström (jag lovar att återkomma med en längre intervju med honom). Vi startar den 24 april. Bosse har lagt upp det så här (med reservation för eventuella ändringar):

 

Gebremeskel Elias vann två distanser 2016, Varvet och Milen.

Tid: 18.30

Plats: Sidsjön, på parkeringen vid informationstavlan i norra änden av sjön

 

Vecka 17

Måndag 24 april

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

6-8x 3min (sträva efter att ha 75-85 % av maxansträngning vid varje 3min löpning) 90 sek vila/3min. Gemensam nedlöpning efter intervaller

Onsdag 26/4

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

10-15x 150m (sträva efter att ha ca 85-95% av maxansträngning vid varje lopp) gå-vila ca 100 vid varje intervall.  Därefter ca 3km gemensam nedlöpning samt stations/styrkeövningar

Vecka 18

Måndag 1 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

Testlopp, 1 eller 2 varv runt Sidsjön

Onsdag 3 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

10-15x 150m (sträva efter att ha ca 85-95% av maxansträngning vid varje lopp) gå-vila ca 100 vid varje intervall.  Därefter ca 3km gemensam nedlöpning samt stations/styrkeövningar

Vecka 19

Måndag 8 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

Intervaller vid Grodtjärn och då 3x3min, 4x2min & 5x60sek. 90 sek vila mellan intervaller och sträva efter ca 85 % av maxansträngning vid löpintervallerna

Onsdag 10 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

6-10 x diagonaler a ca 70m följt av stations/styrkeövningar

Vecka 20

Måndag 15 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

5x 2min (sträva efter att ha 75-85 % av maxansträngning vid varje 3min löpning) 120sek vila/2min. Gemensam nedlöpning efter intervaller

Onsdag 17 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

Intervaller vid Grodtjärn och då 5x 1 varv. 90 sek vila och sträva efter ca 85 % av maxansträngning vid löpintervallerna och därefter ca 3km gemensam nedlöpning samt stations/styrkeövningar av norsk karaktär!

Vecka 21

Måndag 22 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

”Kenyanska” intervaller d.v.s. vi springer i olika hastighet och längd från ca 400m- 1500m runt Sidsjön och upp till Grodtjärn och strävar efter att springa med jämstark löpkamrat för bästa effekt med inbygg pausvila efter par överenskommelse

Onsdag 24 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

Utifrån vilken/vilka distanser respektive aktiv ska delta i vid Sidsjöloppet springer vi igenom de tre olika bansträckningarna och laddar/ förbereder oss mentalt samt individuellt lurar på var det ”avgörande rycket” ska ske, inför lördagens tävling, samt avslutar med stations/styrkeövningar

Vecka 22

Måndag 29 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

Ca 12-15km fartlek i valfri hastighet d.v.s. ett lite lugnare pass där vi ändå efter behag lägger in några tempohöjningar

Onsdag 31 maj

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

10-15x 150m(sträva efter att ha ca 85-95% av maxansträngning vid varje lopp) gå-vila ca 100 vid varje intervall.  Därefter ca 3km gemensam nedlöpning samt stations/styrkeövningar

Vecka 23

Måndag 5 juni

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

2x 5min med 2min vila samt 5x1min med 60sek vila. Eftersträva ca 85 % av maxansträngning vid löpintervallerna. Pausvila 3min

Onsdag 7 juni

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

Intervaller vid Grodtjärn och då 5x 1 varv. 90 sek vila och sträva efter ca 85 % av ansträngning vid löpintervallerna och därefter ca 3km gemensam nedlöpning samt stations/styrkeövningar

Vecka 24

Måndag 12 juni

OBS, Vårruset genomförs samling kl. 18,00 vid sjukhuset och då ombytt för att heja/stötta våra damer som ska gå, lunka eller löpa 5km. Starten på vårruset sker kl.18.30

Onsdag 14 juni (sista onsdagen för sommaren?)

Uppvärmning och därefter teknik/koordination följt av:

Gemensam löpning ca 60min där vi går ihop två och två där den ena bestämmer fart och agerar hare dvs. avgör tempo där den andre ligger i rygg som en igel som vägrar släppa. Byt vid ca 30 min. OBS vi samlas efter träning har en liten picknick och syr ihop en laguppställning inför:

Indalsledenloppet, lördagen den 17 juni

Design på träningsupplägg, Bo Schefström.