Inte bara kallast. Först ut är de också, Sidsjö Winter Race. Passa på att anmäla dig på sidsjowinterrace@gmail.com.

Nyss var det jättelänge kvar. Nu handlar det bara om några veckor till årets första lopp. Underlaget, Sidsjöns is, är enligt uppgift tillräckligt tjock och snön faller utanför fönstret. Sidsjö Winter Race blir kul. Med några veckor kvar ser jag också en möjlighet att spetsa min form, som är trubbig i grunden och mindre vass än vanligt så här i mitten av februari.

Började ”formtoppningen” i tisdagskväll med att irra runt i skogen vid Uvbergsstugan en dryg halvtimme. Som ni ser knäppte jag också en obligatorisk selfie (med bistert stenansikte) och en bild på skoterspåret. Jag noterade att benen känns skapligt starka och lungorna funktionella, men att farten jag rör mig framåt med har sina begränsningar. Planen är att köra åtminstone tre längre pass före loppet och samtidigt kliva upp på löpbandet på Friskis och köra ett par snabbare vändor där för att få fart på benen. Kanske intervaller. Då får jag förhoppningsvis lite fart i benen till den 9 mars.
Vill du vara rätt ska du satsa på skidalpinism. Maximal hippfaktor.
I dag ramlade det här ner i mejlkorgen, nyhetsbrevet från AXA Fjällmaraton, med tips om träning till årets volta i fjällvärlden. Min spaning är att skidalpinism är hippast just nu. Mest inne bland traileliten, med utövare som Kilian Jornet och Emelie Forsberg. Upp på fjället bara. Själv fortsätter jag gneta runt Södra berget. Med min teknik och mitt glid så kan jag lova att det är bra träning det också.