Motljus

Tung löpning i sorbetsnö i Sidsjöbacken.

IMG_0142

Khalif, Raage och jag håller i trådarna för Sidsjöloppet.

IMG_0172

Internationella löpargruppen den 12 april. Nästa gång blir vi tio, eller hur?

Att springa uppför en slalombacke ska vara jobbigt. Är det inte jobbigt så tar du inte i tillräckligt mycket. För de flesta av oss är det inte just det som är bekymret. Snarare att orka springa alls eller i alla fall hela vägen, att inte ställa om till gå för att pannbenet mjuknar. Samtidigt är det förstås lika bra att gå och ibland till och med bättre att göra det i vissa branter. För det första går det inte alltid nämnvärt mycket fortare att springa och för det andra sparar du energi på att göra det. Om du föredrar att springa uppför vet du antagligen hur mycket energi en tempoväxling, ett litet ryck, kostar. Benen dör och en snabb återhämtning blir omöjlig när mjölksyran svämmar över. Stappla är ett alternativ, men visst kan det i sådana lägen vara svårt att bekämpa den obetvingliga lusten att vända sig om att titta på utsikten istället för fortsätta uppåt. Individuella förutsättningar styr förstås tempot i uppförsbackarna, men generellt kan man säga det är benstyrka, bålstyrka och kondition i skön förening som är utslagsgivande. Och så det nämnda pannbenet. Bästa löpsteg vinner inte per automatik när det bär av vertikalt. Själv ser jag fram emot och tycker det ska bli jättekul att titta på när ni andra springer backloppet i Sidsjö den 28 maj. Om någon missat det, så kan jag berätta att det är då Internationella löpargruppen arrangerar Sidsjöloppet, som i år även bjuder på ett backlopp i Sidsjöbacken. Sammanlagt blir det alltså tre distanserna, förutom backracet 3,1 kilometer respektive 10 kilometer. Igår kväll var i Sidsjöbacken för att reka, mäta och premiärspringa med Internationella löpargruppen. Jag kan berätta att det är extra tungt att springa uppför i sorbetsnö. Vi har en och en halv månad kvar till start och det lär nog vara snöfläckar kvar även då, men inte som nu då man mest trampar i genom och halkar omkring. Den 28 maj blir det antagligen en del lera och vatten att tampas med istället, men det ger i alla fall bättre fäste. Jag tror det blir perfekt. Gillar du utmaningar så ska du vara med. Faktiskt, tillsammans med resten finns alla förutsättningar för en fantastiskt fin dag utomhus. Naturligtvis är det okej att gå i backloppet om du hellre vill det, för det viktigaste är ändå att du är med, rör på dig och har kul. Vår tisdagskväll vid Sidsjön var i alla fall fantastisk. Nästa tisdag springer vi med Internationella löpargruppen. Samma tid och samma plats: Vi utgår från parkeringen vid informationstavlan vid Sidsjöns norra ände på tisdag klockan 18.00. Alla är välkomna! Vi delar upp oss och håller olika fart beroende på vilken fart just du vill hålla. I det underbara kvällsljuset, med fågelkvitter och en knippe vårvarma grader är det lätt att njuta av livet. Om du missade det förra inlägget på Sundsvalls stigar om löparkalendern för 2016, så har du en ny chans här. För att läsa den pinfärska, uppdaterade listan med lopp i Sundsvallsregionen så ska du klicka här: