Där slog du huvudet på spiken Patrik.

#13 #blogg100
Fick nys om Expressens ledare av mina själsfränder på Cyklistbloggen. Tack! Brukar själv försöka hålla låg profil. Gärna framhålla fördelarna med att cykla året runt, men prata mindre om nackdelarna och framför allt undvika polemik. Att de flesta tar bilen istället för att trampa sig svettiga varje morgon förstår jag. Att snöröjarna fokuserar på vägarna och struntar i cykelbanorna när det vräker ned som mest är också begripligt. Så länge det bara är jag och någon till som rullar fram där så känns det magstarkt att kräva service för skattepengar. Sundsvalls kommun visar i alla fall goda ambitioner att bli en normal cykelstad, tänker jag. Medveten om att det förstås krävs full satsning framåt för att undvika att ge folk alltför goda argument att låta bli. Är det en decimeter packad nysnö på vägen så kan det kännas som att cykla i potatismjöl. Inte kul. Men åtminstone fram till 1980-talets andra hälft var cykeln fortfarande ett gångbart alternativ också för män med traditionella mansyrken. I många svenska städer är ett sådant cykelbeteende på väg att normaliseras igen med trängsel på cykelvägarna som följd. Snigelfarten i min hemkommun beror nog delvis på topografin, som i kombination med vintern gör cyklingen till en ganska besvärlig grej en stor del av året. Själv bor jag i dalen mellan stadsbergen. Samtidigt finns här en kulturell faktor, en attityd som säger att cykling är något vrickat. Att Patrik Kronqvists gör upp med den attityden är bra. Vi som är eniga om problembilden: det långsiktiga hotet mot klimatet och de mer närliggande trafikproblemen med buller, luftföroreningar och risker, vi borde i högre grad välja cykeln. I alla fall vi som har toleranta arbetsgivare, som accepterar att det kan ta tid att ta sig till jobbet på knöliga, frusna och uselt plogade cykelvägar. Det gäller definitivt oss som har praktiska möjligheter att välja cykeln. Vi borde göra det oftare. Try it, you´ll like it!

Med sådana här däck är du på bettet även på vintern.